cat1500.123blog.ir cat1500.123blog.ir .

cat1500.123blog.ir

انواع کاتالیست خودرو و کاربرد آن ها

بر این اساس، مبدل کاتالیستی به دو دسته همگن و ناهمگن دسته بندی شده که کاتالیست های همگن در فاز مشترک با مواد واکنش دهنده بوده و نوع ناهمگن در فازی متفاوت با مواد واکنش دهنده می باشند. اجرای واکنش در نوع ناهمگن در سطح آن صورت می گیرد.

از لحاظ کاربرد کاتالیزور خودرو به سه دسته اصلی زیر تقسیم می شود:

۱. مبدل اکسیداسیون دوگانه

این مبدل دو وظیفه همزمان اکسیداسیون مونو اکسید کربن به دی اکسید کربن و اکسیداسیون هیدروکربن ها به دی اکسید کربن و آب را بر عهده دارد. این کاتالیزور به صورت گسترده در موتورهای دیزلی استفاده شده و کاربرد آن کاهش انتشار هیدروکربن و مونواکسید کربن است. با این وجود به علت عدم توانایی در کنترل اکسیدهای ازت دیگر در کانادا و ایالات متحده مورد استفاده قرار نمی گیرد.

۲. مبدل اکسیداسیون سه گانه

ابزار اکسیداسیون کاهش سه گانه در سامانه های کنترل میزان انتشار گاز وسایل نقلیه در اکثر مناطق دنیا از جمله کانادا و ایالات متحده مورد استفاده واقع می شود. مقررات دشوار در مورد آلاینده های خودرو استفاده از مبدل سه گانه در خودروهای بنزینی را تقریبا اجباری نموده است. این نوع کاتالیزور یکی از مهمترین اختراعات تاریخ خودرو شناخته شده و کاربرد آن سه گانه می باشد.

به این معنی که همزمان سه کار کاهش اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن و اکسیژن، اکسیداسیون هیدروکربن های نسوخته به دی اکسید کربن و آب و اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن را انجام می دهد. قابل ذکر است استفاده از کاتالیزور سه گانه متداول تر بوده زیرا کنترل بیشتری بر کاهش میزان گازهای آلاینده دارد.

۳. مبدل اکسیداسیون دیزل

کاربرد این کاتالیزور خودرو معمولا برای احتراق فشاری مانند موتورهای دیزلی می باشد. این سیستم از اکسیژن موجود در جریان گازهای خروجی جهت تبدیل مونواکسید کربن به دی اکسید کربن و هیدروکربن ها به دی اکسید کربن و آب استفاده می نماید. این نوع مبدل کاتالیستی با کارایی ۹۰ درصد کار می کند زیرا می تواند بوی گازوئیل را از بین برده و ذرات قابل مشاهده پراکنده شده را کاهش دهند.

محل نصب و طول عمر کاتالیزور خودرو

کاتالیزور خودرو برای کارایی خود به گرمای بسیار بالای ۸۰۰-۹۰۰ درجه سانتی گراد نیاز دارد ، بنابراین روی قسمتی از اگزوز تعبیه می شود که بیشترین گرما را تولید می کند. از سویی کاتالیزور به جذب گرما و کاهش دمای موتور خودرو هم کمک می کند. به این دلیل کاتالیزور در بخش انتهایی اگزوز سمت خودرو نصب می شود که کنار خروجی منیفولد دود جای گرفته و با توجه به دمای بسیار بالا در این بخش، بهترین عملکرد را دارد.

در رابطه با طول عمر مبدل های کاتالیزوری باید اشاره کرد که محدود بوده زیرا بخش اسفنجی استفاده شده در داخل کاتالیست به مرور زمان خاصیتش را از دست می دهد. از این رو فرایند تبدیل گاز سمی به غیر سمی با اختلال روبرو شده و به تعویض نیاز پیدا می کند.
طول عمر مفید کاتالیزور خودرو به نوع سوخت مورد استفاده در ماشین به علت تولید حجم های مختلفی از آلاینده ها بستگی دارد. و خریدار کاتالیست خودرو باید به این موضوع دقت داشته و در زمان مناسب به تعویض آن اقدام کند.
گزارش شده که استفاده از مبدل کاتالیستی می تواند حدود ۹۰ درصد سبب بی تاثیر شدن گازهای سمی و آلاینده خارج شده از اگزوز ماشین ها شود. هیدروکربن های ایجاد شده در اثر سوختن ناقص در موتورها توسط کاتالیزور به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شوند. به بیان دیگر کاربرد کاتالیزورها کاهش آلودگی های گازهای خارج شده از اگزوز می باشد که در صورت حذف آن ها، هوا بسیار آلوده می شود.
ولی با گذشت زمان و استفاده از این قطعه، باید نقص روی داده در آن برطرف شده یا حتی آن را با کاتالیزور نو جایگزین کرد. در حالت کلی عمر مفید کاتالیزورهای خودروهای بنزینی؛ ۸۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال اعلام شده که بعد از رسیدن کارکرد ماشین ها به ۵۰-۶۰ هزار کیلومتر باید آن را با کاتالیست جدید جایگزین نمود

https://www.delgarm.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۵۷:۴۷ توسط:امیر زرینی موضوع: نظرات (0)